ΚΥΡΙΑΚΗ 11/5/2025

ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΝ

ΧΑΝΙΑ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΕΙΔΗΣΕΙΣ » ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

24/1/2013

Εκτοξεύθηκαν οι πωλήσεις ποδηλάτων τα τελευταία τρία χρόνια

Εκτοξεύθηκαν οι πωλήσεις ποδηλάτων τα τελευταία τρία χρόνια

Περισσότερα από 800.000 ποδήλατα έχουν πουληθεί τα τελευταία τρία χρόνια στην Ελλάδα, νούμερο που δείχνει ότι πρόκειται για έναν κλάδο που όχι μόνο αντέχει στην κρίση αλλά επωφελείται καθώς πρόκειται για ένα οικονομικό μέσο μεταφοράς.

Περισσότερα από 800.000 ποδήλατα έχουν πουληθεί τα τελευταία τρία χρόνια στην Ελλάδα, νούμερο που δείχνει ότι πρόκειται για έναν κλάδο που όχι μόνο αντέχει στην κρίση αλλά επωφελείται καθώς πρόκειται για ένα οικονομικό μέσο μεταφοράς. Αν και οι περισσότεροι έμποροι εισάγουν ποδήλατα κυρίως από την Ευρώπη και την Κίνα, υπάρχουν ακόμη λίγες ελληνικές εταιρείες που συναρμολογούν ποδήλατα στην Ελλάδα και φέρουν ελληνική φίρμα, ενώ στη Ρόδο επιβιώνει ο μοναδικός κατασκευαστής χειροποίητων ποδηλάτων στη χώρα μας.

Ο συνολικός τζίρος των ποδηλάτων αγγίζει τα 50 εκατ. ευρώ, ενώ, αν υπολογιστεί και το κόστος των εξαρτημάτων, των αξεσουάρ και του σέρβις, τότε φθάνει τα 90 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της άνθησης του κλάδου τα τελευταία πέντε χρόνια. Κάθε χρόνο πωλούνται περί τα 300.000 ποδήλατα στην Ελλάδα, ιδίως τα τελευταία χρόνια, που οι Ελληνες ανακάλυψαν τα οφέλη του ποδηλάτου, όπως ότι είναι ένα εναλλακτικό και οικονομικό μέσο μεταφοράς που βελτιώνει την υγεία και την εμφάνιση, ανέφερε η κυρία Γεωργία Κοκότη, μία εκ των ιδιοκτητριών της ελληνικής κατασκευαστικής εταιρείας Orient - Αφοί Κοκότη, με έδρα τη Λάρισα. Η ίδια πιστεύει ότι το ποδήλατο έχει προοπτικές ανάπτυξης, αφού στην Ελλάδα κατέχουν και χρησιμοποιούν λίγοι ακόμη αυτό το μέσο σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ θεωρεί ότι ο κλάδος άντεξε στην κρίση με μικρές απώλειες σε σχέση με άλλους τομείς του εμπορίου που πέθαναν.

Πάντως το 2012 η κρίση άγγιξε και το ποδήλατο, με αποτέλεσμα να σταματήσει η ραγδαία ανάπτυξη που εμφάνιζε ως πέρυσι, όπως επεσήμανε ο μοναδικός κατασκευαστής χειροποίητων ποδηλάτων στην Ελλάδα, ο κ. Γιώργος Βογιατζής, ο οποίος διατηρεί εργαστήριο κατασκευής των ποδηλάτων Fidusa στη Ρόδο. Επιπλέον, ο ίδιος κατασκευαστής υποστηρίζει ότι «ο κλάδος θα σκάσει όπως η φούσκα του Χρηματιστηρίου διότι μπήκαν πολλοί στον χώρο που ήταν άσχετοι, θέλοντας να εκμεταλλευθούν το ράλι των τελευταίων ετών και έτσι σήμερα υπάρχουν δύο-τρία ποδηλατάδικα σε κάθε γειτονιά της Αθήνας. Ολοι αυτοί δεν μπορεί να επιβιώσουν».

Περίπου το 50% των ποδηλάτων που πωλούνται προέρχεται από το εξωτερικό, όπως Βουλγαρία, Τουρκία και Κίνα, ενώ σε μικρότερες ποσότητες εμφανίζονται και ιταλικές, γερμανικές, ισπανικές φίρμες, και το υπόλοιπο 50% της αγοράς καταλαμβάνεται από ελληνικά ποδήλατα που συναρμολογούνται σε ελάχιστες ελληνικές εταιρείες. Οι κατασκευαστικές εταιρείες ποδηλάτων της χώρας μας εισάγουν τα εξαρτήματα από το εξωτερικό, όπως Κίνα και Ταϊβάν, και στη συνέχεια τα συναρμολογούν στην Ελλάδα φέροντας τη δική τους επωνυμία. Βέβαια υπάρχει και μια μικρή μερίδα χειροποίητων ποδηλάτων, για πιο εξειδικευμένες προτιμήσεις, τους οποίους μπορεί να εξυπηρετήσει η ροδίτικη εταιρεία κατασκευής χειροποίητων ποδηλάτων Fidusa. Πρόκειται για μία από τις μοναδικές στον κόσμο (έχουν επιβιώσει μόνο 20), αφού η μαζικότητα και οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες δεν έχουν αφήσει πολύ χώρο για μικρούς τεχνίτες.

Η ζήτηση των ποδηλάτων στην Ελλάδα επικεντρώνεται πλέον στα πιο οικονομικά ποδήλατα της τάξεως των 150-200 ευρώ, ενώ πριν από δύο χρόνια ήταν στα 250-300 ευρώ. Οσον αφορά το είδος, υπάρχει μεγάλη ζήτηση και άνθηση στα ποδήλατα πόλης (city, trekking), ενώ το παιδικό ποδήλατο στηρίζει πάντα τον κλάδο, αφού αποτελεί το 50% του συνολικού τζίρου του κλάδου. Αναφέρεται ότι οι καταναλωτές δείχνουν προτίμηση στα εξειδικευμένα καταστήματα ποδηλάτων και λιγότερο στα σουπερμάρκετ.

Σημειώνεται ότι οι βασικότεροι λόγοι για την εξάπλωση χρήσης του ποδηλάτου στην Ελλάδα είναι η εκγύμναση του ανθρώπινου οργανισμού, η προστασία του περιβάλλοντος, η εξοικονόμηση χρόνου και η ευρωπαϊκή επιρροή, ενώ υπάρχει και μια σημαντική πλέον μερίδα καταναλωτών που θεωρεί ότι το ποδήλατο είναι ένα οικονομικό μέσο μεταφοράς. Ωστόσο και λόγω των οικονομικών μέτρων αλλά και λόγω της εκτίναξης των πωλήσεων τα προηγούμενα χρόνια οι καταστηματάρχες παραμένουν επιφυλακτικοί ως προς τις μελλοντικές πωλήσεις νέων ποδηλάτων, με αποτέλεσμα να δίνουν περισσότερο έμφαση στις πωλήσεις αξεσουάρ.