ΚΥΡΙΑΚΗ 11/5/2025

ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΝ

ΧΑΝΙΑ

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ » ΝΑΥΤΙΛΙΑ

25/11/2013

Νέα πωλητήρια στην Ακτοπλοΐα

Νέα πωλητήρια στην Ακτοπλοΐα

Στη δίνη της έλλειψης κεφαλαιακής επάρκειας βουλιάζει η ελληνική ακτοπλοΐα, με τις ελληνικές εταιρείες να βρίσκονται αντιμέτωπες με μεγάλα τραπεζικά χρέη, «κόκκινους» ισολογισμούς και δραματική μείωση της επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης στο Αιγαίο και την Αδριατική εν μέσω οικονομικής κρίσης.

Από το νέο έτος αναμένονται επίσης περικοπές δρομολογίων ακόμη και σε μεγάλες εμπορικές γραμμές

Σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης των προβλημάτων ρευστότητας, οι εταιρείες ακολουθούν την οδό της πώλησης πλοίων εφόσον δεν καταφέρουν να τα ναυλώσουν σε γραμμές του εξωτερικού.

Παρά το γεγονός μάλιστα ότι στις παρούσες συνθήκες μια πώληση πλοίου συνεπάγεται εγγραφή λογιστικών ζημιών, αυτό που αποτελεί προτεραιότητα για τις εταιρείες είναι η απόκτηση ρευστότητας με οποιοδήποτε τίμημα, καθώς με εξαιρετική δυσκολία πληρώνονται πλέον μισθοί εργαζομένων και ναυτικών και εταιρείες πετρελαιοειδών για τα καύσιμα των πλοίων.

Οπως και πέρυσι, έτσι και φέτος η Hellenic Seaways προσανατολίζεται σε νέες πωλήσεις πλοίων, σε μια προσπάθεια βελτίωσης του οικονομικού της αποτελέσματος. Η εταιρεία εξετάζει την πώληση δύο πλοίων σε εταιρεία του εξωτερικού, ενώ βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες για την αναδιάρθρωση των όρων του μακροπρόθεσμου δανεισμού, ενώ για την εξασφάλισή του υφίστανται υποθήκες για πλοία, συνολικού ποσού 291 εκατ. ευρώ.

35 πλοία σε 5 χρόνια
Λίγους μήνες νωρίτερα, η Attica Group είχε προχωρήσει στην πώληση του πλοίου Superfast VI, έναντι τιμήματος 54 εκατ. παρότι η ζημιά από το deal ξεπέρασε τα 6 εκατ.

Σύμφωνα με στοιχεία, την τελευταία πενταετία έχουν πωληθεί στο εξωτερικό 35 πλοία, ενώ από το 2005 τα πλοία που έφυγαν από τις εσωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές ανέρχονται σε 78. Και το ανησυχητικό είναι ότι συνολικά χάνονται, παροπλίζονται ή οδεύουν προς τα διαλυτήρια άλλα 20 και πλέον πλοία. Η συρρίκνωση του στόλου στα 75 πλοία φέτος από 125 που ήταν δρομολογημένα το 2001, είναι αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης μείωσης της ζήτησης της ακτοπλοϊκής αγοράς στην προσφορά των μέσων για μεταφορά αγαθών και επιβατών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Πέραν όμως της πώλησης πλοίων, από το νέο έτος αναμένονται περαιτέρω περικοπές δρομολογίων, προκειμένου να μειωθεί ακόμη περισσότερο το κόστος λειτουργίας των εταιρειών.

Τα επίπεδα της εσωτερικής ζήτησης για ακτοπλοϊκές υπηρεσίες εξακολουθούν να βρίσκονται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Ενδεικτικό του γεγονότος είναι ότι ακόμα και δρομολόγια στις λεγόμενες περιοχές «φιλέτα» των Κυκλάδων, είτε έχουν συρρικνωθεί είτε έχουν αυξήσει τους λιμένες προσέγγισης. Εξίσου δραματική είναι και η εικόνα στην Αδριατική λόγω τόσο της συνεχιζόμενης μείωσης των εισαγωγών της χώρας αλλά και του έντονου ανταγωνισμού. Το μεταφορικό έργο των επιβατών δείχνει σημάδια σημαντικής συρρίκνωσης και τις εταιρείες στο σύνολό τους να εμφανίζουν σωρευτική μείωση 34%.

Οι σωρευτικές ζημίες προ φόρων από το 2009 στο σύνολο των εταιρειών ανέρχονται στα 709 εκατ. ευρώ, ενώ στο σκηνικό αυτό έρχεται να προστεθεί και η αδυναμία του τραπεζικού κλάδου να στηρίξει ουσιαστικά τα τεράστια προβλήματα ρευστότητας που απορρέουν κυρίως από την αύξηση του κόστους καυσίμων.

Το κόστος καυσίμων και λιπαντικών στο συνολικό κόστος εκμετάλλευσης από περίπου 40% στο σύνολο του κλάδου το 2006 έφτασε το 2012 στο 54% περίπου και 3% πάνω από το προηγούμενο έτος.