Τριάντα εννέα νέα πλοία στον στόλο, 1,7 δισ. επιπλέον συνάλλαγμα
«Στροφή» των Ελλήνων εφοπλιστών στο ελληνικό νηολόγιο καταγράφεται το τελευταίο διάστημα. Αυξάνονται τα νεότευκτα εμπορικά πλοία που υψώνουν την ελληνική σημαία, με τον υπό διαχείριση ελληνόκτητο στόλο να ανέρχεται πλέον στα 3.900 πλοία, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας.
Σημαντική αύξηση καταγράφει και το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε φέτος στη χώρα σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, αγγίζοντας στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου τα 7,5 δισ. ευρώ, από 5,82 δισ. ευρώ πέρυσι, ενώ ρεκόρ καταγράφουν οι παραγγελίες για νέα πλοία από τις ελληνικές εφοπλιστικές εταιρείες που σέρνουν τον χορό των επενδύσεων στον πλανήτη.
Θετικό είναι το πρόσημο για την πορεία και τα μεγέθη της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, όπως προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία της Διεύθυνσης Ποντοπόρου Ναυτιλίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου για το εννεάμηνο του 2014. Τα στοιχεία αφορούν οικονομικά δεδομένα της ελληνικής ναυτιλίας, την εξέλιξη εγγραφών και διαγραφών ποντοπόρων πλοίων, καθώς και των εγκατεστημένων ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα.
Ειδικότερα, κατά τη χρονική διάρκεια του πρώτου εννεαμήνου του 2014 διαφαίνεται αύξηση των εγγεγραμμένων ποντοπόρων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, με ταυτόχρονη αύξηση της χωρητικότητας κατά περίπου 1.000.000 κ.ο.χ.
Συγκεκριμένα, ο συνολικός αριθμός των εμπορικών πλοίων που εντάχθηκαν στο ελληνικό νηολόγιο μέχρι τον περασμένο Σεπτέμβριο ανέρχεται στα 39 πλοία συνολικής χωρητικότητας 2.967.414 κ.ο.χ., παρουσιάζοντας αύξηση σε σχέση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2013.
Παράλληλα, σημειώνεται εμφανής τάση εγγραφής στο ελληνικό νηολόγιο νεότευκτων πλοίων τύπου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, τα λεγόμενα LNG (Liquid Natural Gas carriers), αλλά και δεξαμενόπλοια ικανότητας τύπου VLCC (Very Large Crude Carriers), προσδίδοντας στην ελληνική σημαία επιπρόσθετα ποιοτικά χαρακτηριστικά και μειώνοντας τον μέσο όρο του ηλικιακού προφίλ του ελληνικού στόλου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 50% του στόλου είναι ηλικίας νεότερης των 10 ετών, έναντι 12,7 ετών που είναι ο μέσος όρος των ετών του παγκόσμιου στόλου.
Εταιρείες στην Ελλάδα
Επιπρόσθετα, παρά τη δυσμενή διεθνή οικονομική συγκυρία και την κρίση στον τομέα της ναυλαγοράς, ο συνολικός αριθμός των εγκαταστημένων γραφείων στην Ελλάδα, αλλοδαπών ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά και διαχειριστριών εταιρειών, ναυλομεσιτικών και λοιπών δραστηριοτήτων και των εγγεγραμμένων ενεργών ναυτικών εταιρειών που έχουν καταχωριστεί στο Μητρώο του Ν. 959/79, παρέμεινε σταθερός κατά το πρώτο εννεάμηνο του έτους 2014.
Επιπλέον, για την ίδια χρονική περίοδο παρουσιάστηκε αύξηση στον αριθμό των δηλωθέντων πλοίων που διαχειρίζονται τα ναυτιλιακά γραφεία στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα δηλώθηκαν 578 αναλήψεις διαχείρισης πλοίων, με τον συνολικό αριθμό των διαχειριζόμενων πλοίων να ανέρχεται σε 3.900 πλοία.
Σημαντική αύξηση σημειώθηκε και στον αριθμό των ενεργών ναυτιλιακών εταιρειών πλοίων αναψυχής κατά το πρώτο εννεάμηνο του έτους 2014 καθότι αυτός ανήλθε στις 1.270, με αύξηση 70 εταιρειών σε σχέση με το τέλος του έτους 2013.
Σε ό,τι αφορά τη συνεισφορά την ναυτιλίας στην εθνική οικονομία, το συνολικό ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος για το πρώτο εξάμηνο του 2014, ανέρχεται στο ποσό των 7,45 δισ. ευρώ έναντι 5,82 δισ. ευρώ για το αντίστοιχο εξάμηνο του 2013.
Στο τέλος Δεκεμβρίου 2013, οι παραγγελίες πλοίων ελληνικών συμφερόντων ανήλθαν σε 371 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 32,6 εκατομμυρίων τόνων. Οι παραγγελίες της ελληνικής πλοιοκτησίας εξακολουθούν να υποδηλώνουν μια τάση διαφοροποίησης προς εξειδικευμένους τύπους πλοίων, όπως τα LNG με αυξημένα ποιοτικά χαρακτηριστικά.
- 3.900 είναι πλέον τα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας με ελληνική σημαία, ενώ το 50% είναι κάτω των 10 χρόνων έναντι 12,7 που είναι ο μέσος όρος του παγκόσμιου στόλου.
- 12 δισ. δολάρια ήταν ο προϋπολογισμός των Ελλήνων εφοπλιστών μέχρι και τον Σεπτέμβριο για ναυπήγηση πλοίων, κυρίως δεξαμενόπλοιων, φορτηγών μεταφοράς ξηρού φορτίου και LNG, καθώς και για αγορές μεταχειρισμένων πλοίων.