ΔΕΥΤΕΡΑ 6/5/2024

ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΝ

ΧΑΝΙΑ

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ » ΝΑΥΤΙΛΙΑ

25/2/2015

Η λιβεριανή σημαία στο πιο ψηλό κατάρτι του ελληνικού στόλου

Η λιβεριανή σημαία στο πιο ψηλό κατάρτι του ελληνικού στόλου

Σε 16 χώρες σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη έχει τις βάσεις της η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία, από τη Μεγάλη Βρετανία έως την Κύπρο, από τον Αγιο Βικέντιο έως τη Σιγκαπούρη και φυσικά τη χώρα μας.

Η σημαία όμως που κυματίζει στο πιο ψηλό κατάρτι είναι η λιβεριανή, καθώς 808 από τα 4.398 πλοία του ελληνόκτητου στόλου είναι εγγεγραμμένα στο νηολόγιο της χώρας της Δυτικής Αφρικής, ακολουθούν τα νησιά Μάρσαλ με 791 πλοία και η Ελλάδα με 785 πλοία - ενώ πέρυσι βρισκόταν στην πρώτη θέση μέ 792 πλοία.

Την ίδια ώρα λοιπόν, που οι Ελληνες πλοιοκτήτες σπάνε όλα τα ρεκόρ στις αγορές πλοίων, σέρνοντας τον χορό των επενδύσεων στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, όλο και λιγότερα πλοία εγγράφονται στο νηολόγιο της χώρας.

Η προσπάθεια της Πολιτείας να πείσει τους πλοιοκτήτες να εγγράψουν περισσότερα πλοία στο εθνικό νηολόγιο, προκειμένου να αυξηθούν τα έσοδα του κράτους, δεν ευδοκίμησε τη χρονιά που πέρασε.

Οκτω νέα πλοία του ομίλου Αγγελικούση ύψωσαν την ελληνική σημαία το 2014.

Το ελληνικό νηολόγιο για πρώτη φορά χάνει τα πρωτεία στον ελληνόκτητο στόλο και πλέον η σημαία που κερδίζει τα περισσότερα πλοία δεν είναι η γαλανόλευκη, αλλά αυτή της Λιβερίας.

Ολοένα και περισσότερα εμπορικά πλοία ελληνικών συμφερόντων υψώνουν τη σημαία της Λιβερίας, γνωστή και ως σημαία ευκαιρίας, που βρίσκεται και επισήμως πλέον στην κορυφή των προτιμήσεων από τους Ελληνες εφοπλιστές.

Το μικρό αυτό κράτος στις ακτές της Δυτικής Αφρικής, που γνώρισε δύο εμφυλίους πολέμους τα τελευταία 15 χρόνια, με το 80% του συνολικού του πληθυσμού να ζει κάτω από το όριο της φτώχειας, κατάφερε να διαθέτει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, επειδή παρέχει στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα φορολογικές απαλλαγές και διευκολύνσεις με τη σημαία του.

Πρόκειται για την κυριότερη σημαία ευκαιρίας στον κόσμο, με την Ελλάδα να αυξάνει διαρκώς τον αριθμό των πλοίων της στο νηολόγιο της Λιβερίας, καθιστώντας τη σημαία του αφρικανικού κράτους πρώτη στις προτιμήσεις των Ελλήνων πλοιοκτητών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 149 πλοία ελληνικών συμφερόντων που ανήκαν στο νηολόγιο της Λιβερίας το 2005, φθάσαμε -σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Marine Information Services (MIS), του Νίκου Μώρου- στα 808 τον Ιανουάριο του 2015, σκαρφαλώνοντας στην πρώτη θέση του ελληνόκτητου στόλου.

Το ελληνικό νηολόγιο, που το 2014 βρισκόταν στην πρώτη θέση, με τη γαλανόλευκη να κυματίζει σε 792 πλοία του ελληνόκτητου στόλου, πλέον βρίσκεται στην τρίτη θέση πίσω από τα νηολόγια της Λιβερίας και των νήσων Μάρσαλ με 785 πλοία ελληνικών συμφερόντων.

Η σχέση της Λιβερίας με τον ελληνικό εφοπλισμό ξεκίνησε το 1949, όταν το πρώτο σκάφος που ύψωσε τη λιβεριανή σημαία, το δεξαμενόπλοιο «World Peace», ήταν ελληνικών συμφερόντων και ανήκε στον Σταύρο Νιάρχο. Η συνέχεια ήταν ιδιαίτερα αποδοτική για την αφρικανική χώρα, η οποία άνοιξε τα γραφεία της στη χώρα μας το 2000, απασχολώντας σήμερα 13 στελέχη.

Το 90% σε επτά νηολόγια
Σύμφωνα με τη Marine Information Services και με βάση τον αριθμό των πλοίων άνω των 1.000 g.t., πάνω από 90% του ελληνόκτητου στόλου συγκεντρώνεται σε επτά νηολόγια. Συγκεκριμένα, ο ελληνόκτητος στόλος προτιμά τα νηολόγια της Λιβερίας, των νήσων Μάρσαλ, της Ελλάδας, της Μάλτας, του Παναμά, των νήσων Μπαχάμες και της Κύπρου.

Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Λιβερία με 808 πλοία χωρητικότητας 57,9 εκατομμυρίων τόνων, ακολουθούν τα νησιά Μάρσαλ με 791 πλοία χωρητικότητας 60,1 εκ. τόνων, στην τρίτη θέση η Ελλάδα με 785 πλοία χωρητικότητας 74,7 εκ. τόνων, στην τέταρτη θέση η Μάλτα με 644 πλοία, στην πέμπτη θέση ο Παναμάς με 502 πλοία, στην έκτη θέση οι Μπαχάμες με 301 πλοία και στην έβδομη η Κύπρος με 268 πλοία.

Σήμερα το εθνικό νηολόγιο έχει υποχωρήσει στην 7η θέση στην παγκόσμια κατάταξη, ενώ έχει χάσει την 1η θέση του και σε επίπεδο χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης από τη Μάλτα. Σήμερα από τα 4.398 ποντοπόρα πλοία ελληνικών συμφερόντων μόνο τα 785 βρίσκονται εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο.

Το 2014 η ελληνική σημαία υψώθηκε σε μόλις 42 πλοία από 26 ελληνικών συμφερόντων εταιρείες. Οχτώ πλοία εξ αυτών ανήκουν στον Ομιλο Αγγελικούση με τις εταιρείες Maran Tankers Maran Gas και Anangel Maritime ενώ τέσσερα ανήκουν στην αδελφή του Αννα Αγγελικούση-Κανελλάκη με τις εταιρείες Alpha Tankers και Pantheon Tankers.

Στη λίστα περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων η Springfield Shipping του Ιδρύματος Ωνάση με τέσσερα πλοία, η Eletson Corporation των Κέρτσικοφ, Καρασταμάτη, Χατζηελευθεριάδη με τρία πλοία, η Polembros Shipping του Σπύρου Πολέμη με δύο πλοία, η Marmaras Navigation και η Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη με δύο πλοία συνολικά, η Golden Union του Θόδωρου Βενιάμη προέδρου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η Neptune Lines της οικογένειας Τραυλού και η Diana Shipping του Συμεών Παληού.