ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ » Δ. Μαρκοπούλου
13/3/2013
Ο θεσμικός ρόλος και η ορθή (νόμιμη) λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου
Στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών του Δήμου μας, θεωρούμε σκόπιμο να κοινοποιήσουμε τους κανόνες και τις διατάξεις που διέπουν την νόμιμη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου, με αφορμή τις συχνές, τελευταία, παραβιάσεις αυτών εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής.
Στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών του Δήμου μας, θεωρούμε σκόπιμο να κοινοποιήσουμε τους κανόνες και τις διατάξεις που διέπουν την νόμιμη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου, με αφορμή τις συχνές, τελευταία, παραβιάσεις αυτών εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής.
Εν προκειμένω, η αποστολή του Δημοτικού Συμβουλίου είναι να αποφασίζει για όλα τα θέματα που αφορούν στο Δήμο. Εξαιρούνται τα θέματα που υπάγονται στην εκ του νόμου αρμοδιότητα του Δημάρχου ή άλλου οργάνου του Δήμου ή το ίδιο το Δημοτικό Συμβούλιο μεταβίβασε σε επιτροπή του.
Επίσης, είναι αυτονόητο ότι η Δημοτική Αρχή δια των εντεταλμένων οργάνων της, υποχρεούται να εξασφαλίζει συνθήκες εύρυθμης και ορθής λειτουργίας του Δήμου. Στην προκειμένη περίπτωση, παροχή πλήρους ενημέρωσης επί των θεμάτων που εισάγονται προς συζήτηση - ψήφιση και εξασφάλιση επαρκούς χρόνου και συνθηκών ελεύθερης έκφρασης σε όλους τους Δημοτικούς Συμβούλους.
Ο κ. Μεθενίτης, αναλαμβάνοντας τα καθήκοντά του, είχε δεσμευτεί ότι οι συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου θα είναι τακτικές (μέχρι και τρεις το μήνα είχε υποσχεθεί) και δεν θα περιέχουν πάρα πολλά θέματα, ώστε να υπάρχει επαρκής χρόνος, τόσο για τη μελέτη τους, όσο και για τη συζήτησή τους. Αντ' αυτού, πραγματοποιείται μία (1) συνεδρίαση το μήνα, με πληθώρα θεμάτων, που εκ των πραγμάτων δεν είναι δυνατόν να συζητηθούν διεξοδικά. Ακόμα και η μία αυτή συνεδρίαση, διενεργείται όποτε εξυπηρετεί τον κο Μεθενίτη, μη λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές ανάγκες του Δήμου και τις επιταγές της επικαιρότητας.
Επιπρόσθετα, υποχρέωση του Προεδρείου του Δημοτικού Συμβουλίου είναι, η κατάλληλη προετοιμασία των προς συζήτηση θεμάτων, με κατάρτιση πλήρους φακέλου εισήγησης για το καθένα εξ αυτών. Ο σχετικός νόμος προβλέπει πως ο εν λόγω φάκελος θα πρέπει να είναι έτοιμος και διαθέσιμος προς μελέτη σε κάθε δημοτικό σύμβουλο, τουλάχιστον τρεις (3) ημέρες πριν τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Σημειωτέον ότι έτσι λειτουργούν, εξ όσων γνωρίζουμε, όλα τα Δ.Σ όλων των σοβαρών Εταιριών και Οργανισμών, τόσο του Ιδιωτικού, όσο και του Δημόσιου τομέα.
Στα καθ' ημάς, εδώ και δυόμισι (2,5) σχεδόν χρόνια, διαπιστώνουμε την πλήρη ανικανότητα ή ακόμα και σκοπιμότητα (όπως πιστεύουμε και θα τεκμηριώσουμε στη συνέχεια) εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής για την ορθή προετοιμασία των εισηγητικών φακέλων. Αυτοί, ενημερώνονται πλημμελώς και πολλές φορές λίγες μόνο ώρες πριν τη συνεδρίαση!
Για παράδειγμα, παρατηρήθηκε το φαινόμενο να έχουν στα χέρια τους οι δημοτικοί σύμβουλοι προς συζήτηση στην ίδια συνεδρίαση, τρεις (3) διαφορετικές εκδόσεις του Προϋπολογισμού, τα δεδομένα του οποίου διαμορφώνονταν ακόμα και λίγες ώρες πριν τη συνεδρίαση. Εκτός λοιπόν της πλημμελούς ενημέρωσης των φακέλων, τονίζουμε ότι η μη τήρηση των χρονικών προθεσμιών προετοιμασίας τους δεν επιτρέπει στους δημοτικούς συμβούλους την έγκαιρη μελέτη τους. Συνεπώς, υπονομεύεται ευθέως το έργο των δημοτικών συμβούλων, καθώς καλούνται να αποφασίζουν και να φέρουν την ευθύνη για θέματα που κατέχουν ελάχιστα έως και καθόλου!!!
Αναφορικά με τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, είναι αυτονόητο πως ισχύουν και εφαρμόζονται μέχρι την τυχόν ανάκλησή τους ή τροποποίησή τους. Ο δε Δήμαρχος υποχρεούται να τις εκτελεί ως εντολοδόχος του Δημοτικού Συμβουλίου και να ενημερώνει άμεσα αυτό για οποιαδήποτε εμπλοκή ήθελε τυχόν παρουσιαστεί κατά την εφαρμογή τους. Π.χ. ακύρωση απόφασης κατά τον έλεγχο νομιμότητας από τα αρμόδια όργανα.
Όλα τα παραπάνω είναι ευρέως γνωστά και εν πολλοίς αναμενόμενα. Στην περίπτωση του Δήμου Μαρκοπούλου όμως, φαίνεται πως υπάρχει άλλος «θεός» και οι νόμοι, οι διατάξεις, οι κανόνες και η τήρηση της δεοντολογίας, έχουν από πλημμελή, έως μηδενική εφαρμογή και ανταπόκριση.
Για να γίνουν πληρέστερα κατανοητά τα παραπάνω, παραθέτουμε ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτοσχεδιασμού; του κου Μεθενίτη, καθώς και συμπεριφορές επιδεικτικής περιφρόνησης του Δημοτικού Συμβουλίου:
1. Παραποίηση εγγράφου και πλαστογράφηση της απόφασης της 27ης Δεκεμβρίου 2012, σχετικά με την 13η Αναμόρφωση του Προϋπολογισμού 2012 του Δήμου. Συγκεκριμένα, στην απόφαση αυτή εμπεριέχονται τόσο το «Πρόγραμμα Αποκατάστασης Οικονομικής Λειτουργίας του Δήμου», όσο και η «Έκθεση Αξιολόγησης Ορκωτού Λογιστή Ελεγκτή» για το πρόγραμμα αυτό. Αμφότερα δεν υπήρχαν στο φάκελο της εισήγησης του θέματος και ουδέποτε συζητήθηκαν ή ψηφίστηκαν από το Δημοτικό Συμβούλιο!!! Είναι προφανές πως ενσωματώθηκαν εκ των υστέρων στην απόφαση από τη Δημοτική Αρχή, παράτυπα και εν κρυπτώ, για λόγους που δεν γνωρίζουμε, αλλά βεβαίως μπορούμε να φαντασθούμε. Απορούμε πραγματικά με το θράσος του κ. Μεθενίτη, ο οποίος δεν δίστασε με την κίνησή του αυτή να εκθέσει ακόμα και τους δημοτικούς συμβούλους της παράταξής του, τους οποίους, με την ευκαιρία αυτή, καλούμε να αντιδράσουν επιτέλους και να σταματήσουν να παίζουν παθητικό ρόλο. Ωστόσο, για να είναι σαφές το μέγεθος του σκανδάλου, αρκεί να αναφέρουμε πως στην «Έκθεση Αξιολόγησης Ορκωτού Λογιστή Ελεγκτή», η οποία έπρεπε θεωρητικά να υπάρχει στο φάκελο της εισήγησης τρεις (3) ημέρες πριν τη συνεδρίαση, οι Ορκωτοί αναφέρουν πως αυτή έχει εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο, αναφερόμενοι στην απόφαση που ελήφθη τρεις (3) ημέρες μετά!!!
2. Παραβίαση απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου (Ι): Το θέμα σχετίζεται με την αποστολή ή μη των στοιχείων εργαζομένων προς το Υπουργείο για το σκοπό της διαθεσιμότητας. Επ' αυτού έγιναν δυο (2) συνεδριάσεις Δημοτικού Συμβουλίου, εκλήθησαν εξέχοντες νομικοί και βουλευτές, προκειμένου να υποστηρίξουν την άποψη του κ. Μεθενίτη, περί μη αποστολής των στοιχείων και εν τέλει η άποψη αυτή μετουσιώθηκε και σε απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου κατά πλειοψηφία. Ακολούθησε ένα κρεσέντο ανακοινώσεων από τον κο Μεθενίτη όπου υπερηφανευόταν πως διαφύλαξε τα συμφέροντα των εργαζομένων, εφαρμόζοντας τη διαδικασία των «διπλών εντολών», διαβεβαιώνοντας με στόμφο δεινού εργατοπατέρα πως τα στοιχεία δεν θα αποσταλούν. Αποτέλεσμα; Τα στοιχεία τελικά απεστάλησαν κρυφά και χωρίς καμία ενημέρωση του Δημοτικού Συμβουλίου. Στη περίπτωση αυτή, ο Νόμος υπαγορεύει πως η Δημοτική Αρχή θα έπρεπε να φέρει εκ νέου το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο, ώστε να ληφθεί νέα απόφαση και να ανακληθεί η υφιστάμενη. Κάτι τέτοιο φυσικά δεν έγινε και ο κος Μεθενίτης είναι για πολλοστή φορά έκθετος, καθώς, ούτε την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου εκτέλεσε, ούτε ενημέρωσε σχετικά για την αλλαγή της στάσης του.
3. Παραβίαση απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου (ΙΙ): Το Δημοτικό Συμβούλιο έλαβε ομόφωνη απόφαση για το σχηματισμό επιτροπής για το θέμα του γηπέδου Αυλακίου, αποτελούμενης από τους επικεφαλής των παρατάξεων και τους αντίστοιχους νομικούς τους συμβούλους. Η επιτροπή αυτή ποτέ δεν συστάθηκε, διότι ο νομικός σύμβουλος του Δήμου για τη συγκεκριμένη υπόθεση, που σημειωτέον αμείβεται από το υστέρημα των Δημοτών, αρνήθηκε να συμμετάσχει καθώς «αισθάνθηκε προσβεβλημένος» από τα αμείλικτα ερωτήματα και την κριτική που του απηύθυνε η ελάσσονα αντιπολίτευση. Ο κος Μεθενίτης, φυσικά, έσπευσε να τον υπερασπιστεί, αγνοώντας την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
4. Περιφρόνηση των συλλογικών οργάνων: Κατόπιν συμφωνίας όλων των παρατάξεων, συστήθηκε ειδική Διαπαραταξιακή Επιτροπή για το κρίσιμο θέμα της ΕΥΔΑΠ. Η επιτροπή συνεδρίασε μια φορά σχεδόν αμέσως μετά τη συγκρότησή της και μάλιστα χωρίς την παρουσία του κ. Δημάρχου. Δεύτερη φορά συνεδρίασε πριν λίγο καιρό, προκειμένου να μας παρουσιάσει ο κος Μεθενίτης τη μελέτη των καθηγητών του Οικονομικού Πανεπιστημίου για την αποτίμηση του δικτύου ύδρευσης του Δήμου. Για τις λοιπές εξελίξεις επί του θέματος, ο κος Μεθενίτης δεν θεωρεί σκόπιμο να συγκαλέσει την επιτροπή για να συναποφασίσει. Ωστόσο, ενημερωθήκαμε από τα ΜΜΕ πως ο Δήμος Μαρκοπούλου συμφώνησε στην παραχώρηση της εκμετάλλευσης του δικτύου στην ΕΥΔΑΠ!
5. Περιφρόνηση των προϊσταμένων αρχών: Σύμφωνα με έγγραφο του ελεγκτή νομιμότητας που έχουμε στα χέρια μας, ζητούνται διευκρινήσεις ήδη από τον Ιανουάριο του 2012, σχετικά με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής. Η Δημοτική Αρχή έκρινε πως δεν χρειάζεται να ενημερωθεί η Οικονομική Επιτροπή, αλλά ούτε και το Δημοτικό Συμβούλιο. Αποτέλεσμα; Οι διευκρινήσεις επί της απόφασης δεν εστάλησαν ποτέ και η απόφαση που αφορούσε σε απευθείας ανάθεση (τυχαίο;) εκτελέστηκε κανονικά. Το κωμικοτραγικό της υπόθεσης είναι πως ζητήθηκε μέσα στο 2013 (σ.σ. ένα χρόνο μετά) η εκ νέου ανάθεση της ήδη εκτελεσμένης εργασίας.
6. Περιφρόνηση του θεσμού και του ρόλου της Αντιπολίτευσης: Όλοι έχουμε διαπιστώσει - και ειδικά η «Δύναμη Ελπίδας» - τη συστηματική προσπάθεια παρακώλυσης του έργου της αντιπολίτευσης από τον κ. Μεθενίτη. Αυτό μεταφράζεται είτε σε άρνηση παραχώρησης στοιχείων, είτε στη μεγαλύτερη δυνατή καθυστέρηση χορήγησής τους, υπό το πρόσχημα της νόμιμης προθεσμίας. Επιπλέον, αρνήθηκε να εκτελέσει ακόμη και εισαγγελική παραγγελία για το γνωστό θέμα των προσλήψεων συμβασιούχων με δικαιολογητικά αμφιβόλου γνησιότητας.
7. Χρήση ανοίκειων μεθόδων λασπολογίας κατά της Αντιπολίτευσης: Ο κος Μεθενίτης χρησιμοποιεί τόσο την επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου όσο και το Γραφείο Τύπου του Δήμου, σαν καθαρά παραταξιακά μέσα για να επιτίθεται κατά της αντιπολίτευσης. Η ιστοσελίδα του Δήμου θα πρέπει να εκφράζει όλο το Δημοτικό Συμβούλιο και όχι μόνο την Παράταξη του κ. Μεθενίτη. Δεν είναι δυνατόν να καθυβρίζονται οι Παρατάξεις και τα στελέχη της αντιπολίτευσης και να μην έχουν δικαίωμα απάντησης δια του ιδίου μέσου. Το ίδιο ισχύει και για το Γραφείο Τύπου του Δήμου που έχει μετουσιωθεί σε Γραφείο Τύπου της Παράταξης του κ. Μεθενίτη ή ακόμα χειρότερα, σε προσωπικό Γραφείο Τύπου του Δημάρχου! ’ξια αναφοράς είναι και η μεθοδική επιχείρηση αναπαραγωγής και διανομής φυλλαδίων «πόρτα – πόρτα», πάσης φύσεως υβρεολογικών εμπνεύσεων του κ. Μεθενίτη, που φυσικά πληρώνει ο ίδιος από την τσέπη του…
8. Παρακώλυση λειτουργίας συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου: Είναι πλέον γνωστός ο τρόπος και η μεθόδευση παρακώλυσης της λειτουργίας του Δ.Σ από τον κ. Μεθενίτη, όταν τα πράγματα «στενεύουν» γι' αυτόν και καλείται να λογοδοτήσει. Συγκεκριμένα, αναφερόμαστε στην προσφιλή του μέθοδο οργάνωσης - μέσω του ιδίου αλλά και των πρωτοπαλίκαρών του - «αυθόρμητων» εκδηλώσεων προσέλευσης «αγανακτισμένων εθελοντών», που καθοδηγούμενοι εξυβρίζουν, προκαλούν και προπηλακίζουν Δημοτικούς Συμβούλους της αντιπολίτευσης, ακόμη και εντός της αιθούσης του Δημοτικού Συμβούλιου.
Η «Δύναμη Ελπίδας», δεσμεύεται πως θα πράξει ότι είναι δυνατόν και με όσες δυνάμεις έχει, να επικρατήσει η νομιμότητα και η ορθή (νόμιμη) λειτουργία όλων των θεσμικών οργάνων και πρωτίστως του Δημοτικού Συμβουλίου.