ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ » ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
Προτάσεις Γιάννη Δημόπουλου σχετικά με την υγεία
Η κατάρτιση του υγειονομικού χάρτη της χώρας, η συγκρότηση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ, η αναδιάταξη-αναδιάρθρωση των νοσοκομείων, θα μπορούσαν να συμβάλλουν σε ένα εθνικό σχεδιασμό αναγέννησης και ποιοτικής ολοκλήρωσης του Ε.Σ.Υ-28 χρόνια μετά την ψήφιση του ιδρυτικού νόμου 1397/83.
Η κατάρτιση του υγειονομικού χάρτη της χώρας, η συγκρότηση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ, η αναδιάταξη-αναδιάρθρωση των νοσοκομείων, θα μπορούσαν να συμβάλλουν σε ένα εθνικό σχεδιασμό αναγέννησης και ποιοτικής ολοκλήρωσης του Ε.Σ.Υ-28 χρόνια μετά την ψήφιση του ιδρυτικού νόμου 1397/83.
Μερικές παρατηρήσεις ως προς τα νέα δεδομένα που αναπτύσσονται.
1) Να δοθεί πίστωση χρόνου στην αναδιάταξη των νοσοκομείων ώστε να συνυπολογιστούν οι δημόσιες δομές Π.Φ.Υ, πρόνοιας και αποκατάστασης που υπάρχουν και όσες πρέπει να οργανωθούν σε επίπεδο περιφέρειας, για να έχουμε αυτοδύναμη κάλυψη όλων των αναγκών εκτός πολύ εξειδικευμένων υπηρεσιών. Στη βάση των αλλαγών βρίσκεται η εκτίμηση ότι τα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ δέχονται περιστατικά που κανονικά δεν θα έπρεπε να φιλοξενούνται εκεί γιατί αποτελούν κατά βάση περιστατικά που χρήζουν Π.Φ.Υ. (Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας)
2) Να αναμείνουμε τα αποτελέσματα της πληθυσμιακής απογραφής που διενεργείται αυτό το μήνα ώστε να ληφθούν υπόψη τα νέα πληθυσμιακά δεδομένα κατά περιοχή
3) Η οργάνωση της Π.Φ.Υ δεν πρέπει να υποταχτεί στην εξυπηρέτηση του καταναλωτικού μοντέλου ζήτησης υπηρεσιών υγείας. Πρέπει να αφορά και την πρόληψη και την παρακολούθηση χρονίως πασχόντων και την αντιμετώπιση οξέων περιστατικών-μη απειλητικών για τη ζωή-και την αποκατάσταση. Βέβαια απαιτείται στελέχωση με ειδικό προσοντολόγιο και διαδικασία παραγωγής νέων ειδικευμένων γιατρών (π.χ. ιατρική της εργασίας, γηριατρική, σχολική
υγιεινή).
4) Όλες οι δομές Π.Φ.Υ., περίθαλψης και αποκατάστασης εντάσσονται στο Ε.Σ.Υ. μετά από ένα εύλογο μεταβατικό στάδιο. Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ενοποιώντας τους κλάδους υγείας του Ι.Κ.Α., του Ο.Π.Α.Δ., του Ο.Α.Ε.Ε. και του Ο.Γ.Α. αναλαμβάνει για όσο διάστημα υφίσταται το κόστος κάλυψης των ασφαλισμένων του, δηλαδή το 85-90% των πολιτών. Συμβάλλεται και αναζητά υπηρεσίες κυρίως στο Ε.Σ.Υ. (το οποίο ανακοστολογεί τις υπηρεσίες του) χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό σε ποσοστό 0,6% του Α.Ε.Π. που προβλέπει ο νόμος 3918/11 για να καλύπτει πραγματικές ανάγκες. Έχουμε μπροστά μας να διαχειριστούμε μία κρίση στην ασφάλιση υγείας, με κύριο χαρακτηριστικό τα μεγάλα ελλείμματα και την παντελή αδυναμία τήρησης προϋπολογισμού. Για την προστασία του κοινωνικού κράτους όλα αυτά πρέπει να γίνουν χωρίς να απειληθεί η συνέχιση της περίθαλψης των ασφαλισμένων, χωρίς περικοπές παροχών ή υπηρεσιών και γι' αυτό πρέπει να μάθουμε να λειτουργούμε με προϋπολογισμό. Λέγεται ότι ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. θα πληρώνει τους γιατρούς κατά πράξη. Τι θα σήμαινε όμως κάτι τέτοιο; Ότι η τήρηση του προϋπολογισμού θα επαφιόταν στην ελευθερία των γιατρών να διενεργούν όσες πράξεις θέλουν. Δηλαδή θα είχαμε ένα προϋπολογισμό χωρίς καμία εγγύηση για την τήρηση του και χωρίς καμία οροφή στις δαπάνες. Είναι σαφές ότι το σύστημα έχει απόλυτη ανάγκη να οικοδομηθεί με τρόπο που θα εγγυάται την τήρηση του προϋπολογισμού και αυτό δεν γίνεται με την κατά πράξη πληρωμή, και πρέπει να εφαρμοστεί η μέθοδος της κατά
κεφαλήν αποζημίωσης των γιατρών.
5) Στη φαρμακευτική περίθαλψη εκτός της αυτονόητης ηλεκτρονικής συνταγογράφησης απαιτούνται συγκεκριμένα θεραπευτικά πρωτόκολλα τα οποία μπορούν να εφαρμοστούν και σε άλλες θεραπευτικές τεχνικές και διαγνωστικές εξετάσεις.
6) Όσον αφορά τις ενοποιήσεις κλινικών, συγχωνεύσεις, καταργήσεις, μετατροπές κλινικού αντικειμένου, κατανομές ρόλων για νοσοκομεία και τμήματα είναι πρόωρη. Η συζήτηση πρέπει να γίνει σε βάθος πενταετίας και συμφωνούμε με τον κύριο Μοσιαλο να ληφθεί υπόψη η επικαιροποίηση των οργανισμών των νοσοκομείων και η εφαρμογή τους
7) Η οργάνωση της επείγουσας περίθαλψης είναι το πιο καυτό θέμα για άμεσες αποφάσεις. Πρέπει να περιλαμβάνει
α) ανασυγκρότηση του ΕΚΑΒ
β) λειτουργία αυτοτελών τμημάτων επείγοντων περιστατικών
γ) αναδιάρθρωση του συστήματος εφημεριών
Ο κύριος Λιαρόπουλος προτείνει: ανεξάρτητα Τ.Ε.Π. στα νοσοκομειακά συγκροτήματα στελεχωμένα από γιατρούς επείγουσας ιατρικής πλήρους και αποκλειστικής αναγνώρισης που θα εργάζονται σε κυλιόμενα 8ωρα.
Γνωρίζει όμως ότι:
α) Γιατροί επείγουσας ιατρικής υπάρχουν ελάχιστοι (εκπαιδευμένοι στο εξωτερικό)
β) Η επείγουσα ιατρική δεν έχει αναγνωριστεί στην Ελλάδα ως ξεχωριστή ειδικότητα
γ) Και δεν περιέχεται στις πρόσφατες προτάσεις της επιτροπής εκπαίδευσης του Κ.Ε.Σ.Υ.
8) Όσον αφορά την πρόταση του κύριου Λιαροπουλου για εφημερία κατά τομέα, θα οδηγούσε π.χ τον εφημερεύοντα γυναικολόγο-μαιευτήρα να εφημερεύει στο χειρουργικό τομέα και να δίνει οδηγίες για νοσηλεία ορθοπεδικών-ΩΡΛ-οφθαλμολογικών χειρουργημένων ασθενών. Πιστεύουμε όμως αντιθέτως ότι πρέπει να γίνει σαφής καθορισμός ειδικοτήτων που θα πρέπει να είναι σε ενεργό εφημερία και ετοιμότητα. Το ζητούμενο είναι ένα σύστημα εφημεριών αποτελεσματικό το οποίο ταυτόχρονα να συμβάλλει στην εξοικονόμηση κονδυλίων και ανθρώπινων πόρων και στελέχωση με βάση τους νέους οργανισμούς των νοσοκομείων και κριτήρια παραγωγικότητας
9) Πρέπει να αλλάξει το σύστημα επιλογής των ειδικευομένων ιατρών και να σταματήσει η πολύχρονη αναμονή για την έναρξη της ειδικότητάς τους.
Αυτές είναι συνοπτικά οι προτάσεις που διατυπώθηκαν πιο εκτεταμένα στην επιτροπή και πιστεύω ότι μπορεί να γίνει πιο διεξοδική συζήτηση περαιτέρω.